اگر چه شبکه اجتماعی شرکت فیس بوک قانوناً اجازه فعالیت در چین را ندارد، با این حال فیس بوک اردیبهشت ماه از طریق یک برنامه اشتراک گذاری عکس سعی کرد، بی سر وصدا و بی اثری از نام و نشان خود، به داخل بازار وسیع چین رخنه کند.

اخیراً برنامه‌ای با نام Colorful Balloons، که آیکون‌ها و قابلیت‌های آن کاملاً شبیه برنامه Moments فیس بوک است در اپ استور اپل در چین قرار داده شد. در این برنامه کاربر می‌تواند با استفاده از بزرگترین شبکه اجتماعی چین، WeChat، عکس‌های خود را با دوستان و اعضای خانواده خود به اشتراک بگذارد. در برنامه Moment عکس‌ها از طریق فیس بوک به اشتراک گذاشته می‌شود. این برنامه به‌وسیله یک شرکت چینی به نام Youge Internet Technology که مدیر اجرایی آن Zhang Jingmei است منتشر شد و در آن هیچ اثری از برند و نام و نشان فیس بوک نبود. اما فیس بوک هفته پیش اعتراف کرد که در اصل Face Book سازنده اپلیکیشن Colorful Balloons است.

چین فعالیت فیس بوک در این کشور را از سال 2009 ممنوع کرد. از آن زمان مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی فیس بوک و یکی از بنیانگذاران آن تلاش بسیاری کرده است تا از طریق مذاکره و ملاقات با سران سیاسی چین راهی برای ورود مجدد شبکه اجتماعی فیس بوک به چین پیدا کند اما هنوز موفق نشده است. مارک زاکربرگ به قدری به بازار چین علاقمند است که حتی شروع به یادگیری زبان ماندارین کرده است.

با این همه تحلیلگران معتقدند که ورود فیس ‌بوک به بازار چین از طریق برنامه Colorful Balloons چندان تغییری در اوضاع و میزان محدودیت‌های موجود برای عرض اندام  فیس بوک در بازار چین ،به وجود نخواهد آورد و با توجه به سختگیری دولت چین فیس ‌بوک بعید است به همین زودی‌ها بتواند راهی برای ورود شبکه اجتماعی و برنامه‌های خود به چین پیدا کند.

اپلیکیشن Colorful Balloons اواسط اردیبهشت امسال به وسیله شرکت Youge در اپ استور اپل در چین و یکی از اپ استورهای اندروید منتشر شد. این شرکت در اسفند 95 فعالیت خود را به طور رسمی در چین آغاز کرد. مدتی بعد از آن نیز ، نماینده فیس ‌بوک در چین با مدیر کمیسیون تجاری چین برای مذاکره درباره تاسیس یک شرکت تابع فیس ‌بوک در چین ملاقات کرد.

با وجود تمام تلاش‌هایی که زاکربرگ در گذشته برای نفوذ به بازار چین کرد، فیس ‌بوک و برنامه های آن در تمام این مدت به خاطر نظام سفت و سخت سانسور در چین نتوانستند اجازه فعالیت در این کشور را به‌دست آورند. اما اکنون به نظر می رسد که زاکربرگ تصمیم گرفته است با استفاده از یک شریک تجاری چینی راه خود را برای ورود فیس ‌بوک و برنامه هایش به چین هموار کند.

فیس بوک تنها شرکت بزرگ اینترنتی نیست که در چین اجازه فعالیت ندارد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ اینترنتی دیگر هم به‌خاطر نظارت سختگیرانه امنیتی کشور چین بر روی محتواهای اینترنتی نتوانسته‌اند وارد بازار چین شوند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی

دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ستاره دار* اجباری هستند.