آیا افزایش درآمد آیپد تنها مدیون آیپدهای ارزان قیمت است؟

اپل در گزارش درآمد سالانه خود اعلام کرد که در سه ماهه سوم سال مالی 2016 خود، 11.4 میلیون دستگاه آیپد فروخته است. این تعداد 15 درصد بیشتر از آیپدهای فروخته شده اپل در سه ماهه سوم سال مالی گذشته است.

از طرفی درآمد فروش آیپد نسبت به سال گذشته تنها 2 درصد بیشتر شده است و این به این معنی است که اپل بیشتر افزایش فروش خود را  مدیون آیپدهای 9.7 اینچی ارزانی است که در آمریکا به قیمت 329 دلار به فروش می‌رساند.

از طرفی برخی نیز معتقدند که میانگین قیمت فروش آیپدها در سه ماهه سوم سال مالی اپل  435 دلار بوده است، یعنی فقط یک دلار کمتر از سه ماهه دوم سال. البته این به این معنی نیست که آیپدهای 9.7 اینچی جدید که اواخر دوره دوم وارد بازار شدند، بین مشتریان محبوبیت ندارند. بلکه با وجود تراشه‌های پرسرعت A9  و صفحه نمایشگر شفاف‌تر Retina و صد البته با توجه قیمت ارزان‌تر، آنها مطمئناً توانسته‌اند در مدت زمان کم جای پای خود را بین مشتریان محکم کنند.

معنی این حرف این است که بخش قابل توجهی از رشد درآمد آیپدهای اپل در این دوره احتمالاً مدیون مدل‌های iPad Pro گران قیمت‌تر است که با حضور خود خلاء قیمتی آیپدهای ارزان را پر کرده‌اند. اپل مدل‌های iPad Pro را فقط چند هفته قبل از پایان دوره سه ماهه سوم سال مالی خود در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان معرفی کرد.

تاثیر به سزای ایپدهای با قیمت پایین در افزایش میزان فروش آیپد در سه ماهه سوم سال مالی اپل، مطمئناً غیر قابل انکار است، اما بر اساس گزارش های منتشر شده میزان فروش آیپدپروهای جدید و گران قیمت که فقط در چند هفته آخر دوره سوم وارد بازار شده بودند نیز بالا است.

میانگین قیمت آیپد از سال 2015 همیشه بین 415 تا 450 دلار بوده است. در سه ماهه سال مالی گذشته بعد از ورود iPad Pro  اورجینال 9.7 اینچی  قیمت آن به 490 دلار نیز رسید.

فروش 11.4 میلیونی اپل همه پیش‌بینی کنندگان را که فکر می‌کردند اپل در این دوره حداکثر 9 میلیون آیپد بفروشد، غافلگیر کرد. حتی بعضی‌ها هم فکر می‌کردند اپل در این دوره نتواند بیشتر از 7 میلیون آیپد بفروشد.

این طور که به نظر می‌رسد اپل در این دوره توانست 26 درصد بازار جهانی تبلت را به خود اختصاص دهد. سال گذشته 21 درصد بازار آیپد در کل دنیا در دست شرکت اپل بود. آیپد در حال حاضر پرچمدار تبلت‌های دیگر است و بیشترین فروش تبلت به ترتیب متعلق به اپل و در درجه دوم سامسونگ است. تبلت‌های سامسونگ در این دوره 13 درصد بازار را در دست گرفتند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی

دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ستاره دار* اجباری هستند.